Rotterdam
bekijk online

Van de bestuurstafel

Beste Groei&Bloeiers,

Na een lange koude periode werd het toch lente en maakten planten en bomen een groeispurt. De natuur heeft wat in te halen. En wij allemaal ook denk ik, na meer dan een jaar corona-epidemie.

Eindelijk gaat het erop lijken dat we als lokale vereniging Groei&Bloei weer samen activiteiten kunnen doen. Omdat niet te zeggen is hoe snel we al in grotere gezelschappen op stap kunnen of bij elkaar kunnen komen, beginnen we met een safe activiteit in Rotterdam: een rondleiding op ‘Schoonoord’ door Renske, onze secretaris, tevens gids bij het Gilde.

Omdat we afgelopen periode zo weinig hebben kunnen doen (en dus geen uitgaven hadden) willen we de komende tijd meerdere activiteiten gratis aanbieden aan onze leden. Een beetje een pleister op de wonden. Zo zullen we op vrijdag 24 september gratis busvervoer organiseren naar het Groei&Bloei evenement Gardenista.

Verder in deze nieuwsflits tips, aankondigingen, uitslag fotowedstrijd en de zomeractie voor leden.

Met groene groet,
Hanneke Willemsen, voorzitter

Gardenista 2021 - het groene festival!

Dit jaar vindt Gardenista plaats van 22 tot en met 26 september op de historische buitenplaats Den Alerdinck bij Zwolle. Een prachtige buitenplaats waar je alle ruimte hebt om coronaproof en volgens de RIVM-maatregelen te genieten van showtuinen, workshops, optredens en eeuwenoud natuurschoon.

Beleef het groen tijdens dit festival. Op vrijdag 24 september organiseren we voor leden vanuit Rotterdam gratis vervoer. Meer informatie over aanmelden etc. komt in de volgende nieuwsbrief.

Vind het laatste nieuws over dit groene festival op www.gardenista.nl of kijk op Facebook en Instagram. Of meld je aan voor de Gardenista nieuwsbrief!

Winnaars fotowedstrijd: 'Over leven in je tuin'

In het voorjaar schreven we een fotowedstrijd uit met als thema: Over leven in je tuin' of …..overleven in je tuin, het is maar hoe je het ziet en beleeft.

Het aantal  inzendingen viel tegen, 3 personen reageerden, maar we konden uiteindelijk kiezen uit 6 mooie foto’s

De winnaars zijn:

1e prijs - Willem van Etten: “De twee eksters in mijn tuin werden een stelletje en dus een nest en eitjes”. Let op er ligt nog sneeuw!

2e prijs - Margriet Starreveld: “Groen op groen”, de kunst van het overleven.

3e prijs - Ditta de Kwant: “Het voorjaar ten top”.

Namens het bestuur: Van harte!

(De winnaars hebben inmiddels bericht ontvangen)

We gaan weer wandelen!

Op zaterdag 3 juli om 10.30 uur bezoeken we Historische tuin “Schoonoord”. Deze bijzondere tuin met een boeiende geschiedenis is rond 1860 ingericht door Jan David Zocher.

De wandeling duurt ongeveer 1,5 uur en gaat o.l.v. Gilde Gids Renske Venstra.

Kosten:
Voor leden is het gratis, niet leden betalen € 9,00. Graag met gepast geld betalen.

Aantal deelnemers:
Het aantal deelnemers zal afhangen van wat er toegestaan is t.z.t.
Mochten er voldoende deelnemers zijn voor een tweede groep, dan doen we de wandeling om 13.30 uur nogmaals.

Aanmelden:
Zin om mee te wandelen? Meld je dan aan via het aanmeldformulier. Aanmelden is verplicht.

U ontvangt een bevestiging met meer gegevens.

19 juni: open kwekerijdagen in Boskoop

Een coronaproof jubileum editie! Alle 21 deelnemers van de afgelopen 10 jaar stellen nog een keer hun deuren open voor bezoek. Dit keer op de fiets. Kijk op www.openkwekerijdagen.nl  voor de route en de deelnemers.

Zomeractie Metallo Snoeizaag

Van 20 mei t/m 15 september krijgen nieuwe leden onderstaande snoeizaag cadeau.

Heeft u als lid ook Interesse in de deze zaag? Dan kan je deze vóór 10 augustus bestellen tegen inkoopprijs. De adviesprijs is € 43,80, maar bij bestelling via onze afdeling kost deze slechts € 25,-.

Interesse? Stuur een mail naar ya@rijnveld.nl

Je ontvangt bericht wanneer en waar in Rotterdam je de zaag op kan halen.

Uw aankoop is definitief na het overmaken van € 25,- naar NL46 INGB 0004 8925 51 ten name van KMTP afd. Rotterdam e.o. te Rotterdam onder vermelding van

• Naam
  • Adres
  • Lidmaatschapsnummer
  • 'actie snoeizaag'

Ben jij die betonlook in jouw buurt zat?

Wil jij jouw straat, dat buurtplein of die kale strook opvrolijken met kleurige bloemen? Weet je niet zo goed hoe en waar je moet beginnen? Geen nood. Bij ons vind je handige tips, bezoek je inspiratietuinen en koop je jouw uitrusting.

Ga ook aan de slag als guerrilla tuinier en zet jouw buurt in bloei. Kijk op: https://guerrillagardeners.nl/

Tegels eruit, groen erin!

Meer groen verbetert de stad op allerlei belangrijke vlakken: van gezondheid en geluk van bewoners tot de waarde van onroerend goed, klimaat en biodiversiteit. In 5 eenvoudige stappen verruil je tegels in je tuin voor kleurrijke planten. Bekijk de video

En wist je dat je ook subsidie kunt krijgen? Ga naar rotterdam.nl/groenetuin voor nog meer tips.